Видання

Книга скорботи України. Закарпатська область. 6 том.Закарпатські втікачі в СРСР. 1939-1941: Збірник архівних документів і матеріалівВідлуння жахливої трагедії (До 75-х роковин Голодомору 1932-1933 років в Україні: Збірка статей, опублікованих у газетах 30-х років ХХ ст. в Підкарпатській Русі) / Упорядкув. М. В. Делеган, С. А. Вискварко. - Ужгород: ВАТ Мукачівська греко-католицька єпархіяІсторія Мукачівського замкуМонич Олександр, диякон. Заневський монастир в Полонинах: нариси з історії Угольського та Углянського монастирів Мараморошська святиня: нариси з історії Грушівського монастиря Карпатська Україна (1938-1939). Збірник архівних документів і матеріалівІсторія державної служби в Україні.Перелік фондів Державного архіву Закарпатської областіІсторія МукачеваАрхівні установи ЗакарпаттяКолективізація в ЗакарпаттіПерелік фондів та описівПамятники А.С.ПушкинуЗакарпатські Угорці і НімціМукачівська Греко-Католицька ЄпархіяЗакарпатські втікачі в СРСРІсторична символіка поселень Мукачівського районуДержавний архів Закарпатської області. Рекламно-інформаційний проспектЦерква Святого Миколая міста Сату-Маре-Мінтіу: історія та сучасністьШугаї: Історія веховинського села КолочаваРелігія: Історія верховинського села Колочава.Анотований реєстр описів фондів. МихайлоДелеган - Олена Куташі.ПЕРША СВІТОВА ВІЙНА
КАТАЛОГ ВИСТАВКИ
ДОКУМЕНТІВ ТА ФОТОГРАФІЇ

Посилання

www.president.gov.ua
www.rada.gov.ua
www.kmu.gov.ua
derzkomarhiv
www.nads.gov.ua
www.zakarpat-rada.gov.ua
www.carpathia.gov.ua
nazk.gov.ua

У документах – наша історія, наші права та здобутки

Як уже повідомлялося, районний архів отримав «прописку» у реконструйованому офісі колишнього Ощадбанку по вулиці Штефаніка у райцентрі. До цієї приємної події працівникам установи додалася ще одна не менш радісна – за підсумками минулорічного обласного огляду стану збереження документів Національного архівного фонду у архівних відділах райдержадміністрацій та міських рад саме діяльність великоберезнянських архівістів визнана найкращою і відзначена грамотою. Про досягнення, завдання та найближчі перспективи діяльності архівного відділу РДА розповідає його начальник Любов Кохан.

- Любове Юріївно, як Ви розцінюєте той факт, що у нинішню непросту економічну ситуацію саме архіву надається пріоритет щодо забезпечення новим приміщенням?

- Сьогодні документальна сфера Великоберезнянщини перегортає ще одну сторінку своєї історії. Сторінку, на якій буде закарбовано відкриття нового приміщення архівного відділу районної державної адміністрації. Те, що у районному центрі відкрито сучасний офіс саме для цієї установи свідчить про турботу про людей - жителів Великоберезнянщини. Адже усе життя людину супроводжують документи. Документується наша робота, побут, відносини із суспільством. У ділових паперах знаходять своє відображення всі соціальні перетворення, вони є найважливішим засобом спілкування і відіграють роль незамінного носія інформації у майбутнє. Тому за кожним документом стоїть людина, її доля, перспективи її соціального захисту.

Неспроста сьогодні архіви виконують важливі соціальні завдання. Сюди звертаються громадяни за підтвердженням своєї минулої трудової чи громадської діяльності, права на успадкування майна. На основі архівних документів готують інформації з важливих питань представники установ, організацій, підприємств району. Ними пишеться історія краю, селища, кожного населеного пункту.

А зараз ми отримуємо чудове приміщення, де і документи будуть зберігатись за всіма нормами, і обслуговуватимуться краяни оперативно, за сучасними технологіями.

- А чим зумовлювалася нагальність нового приміщення для районної архівної установи?

- Станом на сьогоднішній день у нас нараховується понад 16 тисяч документів постійного терміну зберігання та особового складу. Звісно, приміщення, яке займав архівний відділ до цього часу, було переповнене документами. Через це не дотримувався температурно - вологісний режим у архівосховищі, не встановлювалося опалення, неможливо було запровадити сучасні обслуговуючі технології.

Треба врахувати і той факт, що щороку збільшується кількість звернень громадян у архів району. Якщо у 1997 році у нашу службу зверталися всього 7 осіб, то у 2010 році було 250 звернень.

До проблем, що постали перед працівниками архівного відділу, з розумінням поставилися керівники району. Розпочались пошуки варіантів виділення приміщення під архів, коштів на його реконструкцію. У справу активно включилися і депутати районної ради. Трохи більше двох років тому було обговорено можливість реконструкції будівлі в смт. Великий Березний по вул. Штефаніка №7 як офісу районного архіву. 12 травня 2010 року рішенням сесії районної ради №420 виділено кошти на суму 290 тис. грн. на реалізацію справи, з яких було освоєно понад 226 тис. грн.

- Наскільки відповідає нинішнє приміщення архіву нормам такої установи?

- Вся будівля нового архіву має площу 203,5 квадратних метрів. Вона відремонтована як зовні, так і всередині. Приміщення тут просторі, відповідають архівним нормам температурно - вологісного режиму. Окрім того, перекрито дах, здійснено внутрішню і зовнішню штукатурку, встановлено метало-пластикові вікна та двері, решітки, проведено газифікацію, встановлено пожежно-охоронну сигналізацію.

Крім цього, рішенням сесії районної ради виділялись кошти на програму розвитку архівної справи в районі на 2006-2010 роки. За кошти у рамках згаданої програми у архівний відділ закуплено вогнегасники, комп’ютерну техніку, стрічкові штори, металеві жалюзі на вікна, 106 коробок для картонування документів. А за зароблені кошти від упорядкування документів організацій, установ згідно укладених договорів закуплено для нового приміщення килимові доріжки, госптовари, канцтовари.

- Отже, сьогодні проблема архівування документів у районі повністю вирішена?

- Ще кілька років тому гостро постала проблема необхідності відкриття трудових архівів у районі. На сьогоднішній день у районі відкрито 6 з 9 запланованих цих установ на базі виконкомів Лютянської, Загорбської, Костринської, Стужицької, Солянської, Чорноголівської сільських рад. Сюди передано документи, нагромаджені у процесі документування службових, трудових та інших відносин сільськогосподарських товариств, ліквідованих державних підприємств та інших юридичних осіб, що в умовах реформування економіки збанкрутували чи припинили свою діяльність. У ІVкварталі 2011 року такий трудовий архів відкрито і у Волосянківській сільській раді.

- Чи задоволені ви новоствореними умовами зберігання документів?

- У архівному відділі райдержадміністрації комплектуються документи 46 установ районного масштабу Списку №1. Усі прийняті в архівний відділ документи на постійний термін зберігання від організацій, підприємств, установ вміщено у картонажі, які зберігають їх від впливу світла, пилу, коливань температурно - вологісних параметрів. 95 фондів-джерел комплектування архіву представляють різні галузі народно-господарського і соціально-культурного характеру. Такий галузевий склад фондів архівного відділу в цілому досить повно характеризує структуру народного господарства, що склалася у районі, і дозволяє відбирати на державне зберігання документи провідних організацій, що всебічно відображають основні галузі розвитку краю.

Перед архівними відділами з року в рік постають нові складні завдання. Ми покликані надійно забезпечувати фізичну схоронність документів. Значний обсяг виконується з картонування, перевірки наявності і стану збереження архівних паперів. Окрім того, здійснюється каталогізація фондів райдержадміністрації, районної ради, селищної та сільських рад, впорядкування їх ділових паперів та приймання на постійний термін зберігання. З отриманням нового приміщення склалися нормальні умови для забезпечення цієї ділянки нашої роботи.

- Які показники роботи очолюваного Вами відділу дозволили у минулому році отримати перше місце серед інших подібних установ області?

- У 2010 році працівники нашого відділу оправили і підшили 565 одиниць збірників при завданні 320 (управлінської документації), 750 од. зб. з особового складу при плані 70. Прийнято на постійне зберігання у архівний відділ 543 од. зб. документів постійного терміну зберігання при плані 326. Всі вони закартоновані.

Окрім того, перевірено наявність документів 1810 од. зб.: фо-нд №44 ЗАТ «Фабрика «Ужанка» - 154 од. зб. документів постійного терміну зберігання та 40 од. зб. документи особового складу, фонд 31 ЗАТ «Жорнавський лісокомбінат» - 373 од. зб. документи постійного терміну зберігання, фонд 74 райдержадміністрація - 193 од. зб. постійного терміну, фонд 45 –районний відділ статистики, 1050 од. зб. – документи постійного терміну зберігання.

Також описано 647 од. зб. документів постійного терміну зберігання: 565 од. зб. управлінської документації, 82 од. зб. – погосподарські книги сільських рад і 750 од. зб. – документи з особового складу.

У 2010 році ми створили 511 каталожних карток управлінської документації фонду №2 (Великоберезнянська селищна рада). Написання каталожних карток, складання картотеки архівних документів сприяє удосконаленню довідкового апарату, його перевіряння і за необхідності - доповнення.

Працівники архівного відділу задовольнили у 2010 році 204 запити громадян та 46 запитів установ. Підготовлено 4 виставки архівних документів (до 65-ої річниці Дня Перемоги, до 66-ої річниці визволення селища Великий Березний від фашистських загарбників, до 65-ої річниці возз’єднання Закарпаття з Радянською Україною, до 77-ої річниці вшанування пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років «Жахливі сторінки історії»). Могла б навести чимало прикладів, коли послугами нашого архіву скористалися відповідальні працівники владних структур чи районних служб при підготовці інформаційно - довідкового матеріалу, науковці, студенти тощо. Звичайно, дуже приємно, що наші зусилля отримали таку високу оцінку як здобуття першого місця серед архівних установ області.

- Отже, залишається лише очікувати задоволення від виконуваної роботи?

- Попри всі відзначені позитиви, невирішених проблем у нашій роботі залишається ще чимало. Щоб підняти державну архівну службу на новий якісний ступінь, зберегти безцінне народне надбання – документи, необхідно докласти максимум зусиль до розв’язання важливих завдань, що постають в умовах перебудови, дальшого розвитку архівної справи.

Для досягнення цього і було розроблено Програму розвитку архівної справи у районі на 2011-2015 роки, у якій передбачено придбання нових стандартних металевих стелажів у архівосховища, коробки для картонування документів, встановлення блискавкозахисту, автоматичного пожежегасіння тощо. Кошти планується отримати з місцевого бюджету упродовж п’яти років. Але хочеться зауважити, що для вирішення питань фінансування архівних відділів, для зміцнення матеріально-технічної бази мали б виділятись кошти і з Державного бюджету, також потрібна відчутніша допомога з боку Державного комітету архівів України. Йдеться не лише про забезпечення фінансування Державної програми розвитку архівних установ, але й трудових архівів, які сьогодні дуже потрібні населенню для забезпечення своїх соціальних прав.

Газета КАРПАТСЬКА ЗІРКА від 04.02.2011 №5(7908)
Назад